Hem » Referenser » Varbergstunneln
Extena leverantör till Varbergstunneln
Trafikverket bygger just nu ut Västkustbanan med dubbelspår och tunnel under Varbergs centrum. Genom att man bygger spåren i en tunnel minskar bullerstörningarna från järnvägen och miljön i staden förbättras. Sträckan Varberg-Hamra, som nu ska få dubbelspår, är cirka nio kilometer lång. Dubbelspåret möjliggör snabbare pendling och godstransporter. Bommarna längs med hela sträckan försvinner. Man bygger istället passager över och under spåren för att öka säkerheten.
Det nya dubbelspåret på Västkustbanan är planerat att öppna för trafik år 2024.
FAKTA
Extena har fått förtroendet att leverera alla tryckrör och rördelar till Varbergstunneln, bland annat:
3000 meter tryckrör SDR11, dim 800 mm
500 meter dräneringsledning SDR11, dim 315 mm
Specialtillverkade rördelar, dim 800/630 mm
Sömlösa böjar, dim 800 mm
Brunnsämnen dim 1600 mm
FAKTA VARBERGSTUNNELN
Vad: Dubbelspår på Västkustbanan Varberg. Ny station. Ny godsbangård.
Nytt dubbelspår: Ca 9 km
Öppet betongtråg: Ca 900 m
Betongtunnel: Ca 300 m
Bergtunnel: Ca 2,8 km
Entreprenör: Implenia
Leverantör av tryckrör och rördelar till Varbergstunneln: Extena AB
Varför: Skapa bättre pendlingsmöjligheter, öka säkerheten när plankorsningar försvinner, och skapa en bättre miljö och levande stadskärna när spåren läggs i en tunnel.
Tid: Planläggning och projektering 2015-2018. Byggtid 2019-2024.
Kostnad: 4,82 miljarder kronor (2015 års prisnivå). Enligt genomförande-, finansierings- och tilläggsavtalet betalar Varbergs kommun 391 miljoner kronor, Jernhusen 60-100 miljoner kronor och Region Halland 283 miljoner kronor.